Vergi sisteminde dijital dönüşüm kapsamında e-Fatura ve e-Arşiv uygulamalarında yeni döneme giriliyor. TÜRMOB Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, belirlenen şartları taşıyan mükelleflerin en geç 1 Temmuz tarihine kadar sisteme geçmesi gerektiğini belirterek, yükümlülüğe uymayan işletmelerin ağır cezalarla karşılaşabileceği uyarısında bulundu.
1 Temmuz'a kadar geçiş zorunlu
Gelir İdaresi Başkanlığı'nın düzenlemeleri doğrultusunda e-Fatura kapsamı her yıl genişletilmeye devam ediyor.
TÜRMOB Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, 2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzerinde olan mükelleflerin en geç 1 Temmuz'a kadar e-Fatura ve e-Arşiv sistemine geçmek zorunda olduğunu açıkladı.
Bazı sektörlerde ciro şartı aranmayacak
Düzenleme kapsamında bazı sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler için ciro şartı bulunmuyor.
Buna göre;
- EPDK lisanslı akaryakıt şirketleri,
- Sigara ve alkol üreticileri ile ithalatçıları,
- E-ticaret işletmeleri ve internet satış platformları,
- Gayrimenkul ve motorlu araç alım-satım veya kiralama şirketleri,
- SGK ile anlaşmalı hastaneler ve tıp merkezleri,
- Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli oteller,
- Sebze ve meyve komisyoncuları ile tüccarlar,
- Elektrikli araç şarj hizmeti veren firmalar,
- Maden ruhsatı sahipleri,
- Demir-çelik ve şeker üreticileri,
- Gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler
cirolarına bakılmaksızın sisteme geçmek zorunda olacak.
Kağıt faturaya devam edenlere ağır yaptırım
Yetkililer, zorunluluk kapsamında olduğu halde kağıt fatura düzenlemeye devam eden işletmeler için ciddi yaptırımlar uygulanacağını belirtiyor.
Vergi Usul Kanunu kapsamında kesilecek özel usulsüzlük cezalarının, ihlalin boyutuna göre fatura bedelinin yüzde 10'una kadar ulaşabileceği ifade edildi.
Yıldız, yıllık ceza üst sınırının 2026 yılı için 17 milyon liraya kadar çıkabileceğini belirterek işletmeleri geçiş sürecini geciktirmemeleri konusunda uyardı.
Geçiş işlemleri elektronik ortamda yapılacak
Sisteme dahil olan mükellefler faturalarını tamamen elektronik ortamda düzenleyecek.
e-Faturalar doğrudan Gelir İdaresi Başkanlığı sistemleri üzerinden iletilirken, e-Arşiv faturalar elektronik olarak gönderilebilecek veya talep edilmesi halinde çıktısı alınarak teslim edilebilecek.
İşletmelerin geçiş işlemlerini, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yetkilendirilen özel entegratör firmalar aracılığıyla tamamlayabilecekleri belirtildi.